Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi do Giżycka przynajmniej do października

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi do Giżycka przynajmniej do października
fot. PKP PLK
Województwo warmińsko-mazurskie zamawia obsługę połączeń kolejowych z Ełku do Giżycka we wrześniu i październiku. Co więcej, zwiększy liczbę oferowanych na tej trasie kursów. Wciąż nie jest pewne, czy jesienią ruch na wyremontowanym odcinku nie zostanie ponownie zawieszony.

Historia wznowienia obsługi trasy z Ełku do Giżycka jest wyjątkowo burzliwa. Odcinek ten jest częścią modernizowanego ciągu Ełk – Giżycko – Korsze, skąd tor biegnie dalej w kierunku Olsztyna. Wciąż nie zakończyły się tam opóźnione prace inwestycyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ale od czerwca przewoźnicy mogą uruchamiać pociągi spalinowe na początkowym fragmencie do Giżycka.

Organizatorzy chcieli czekać na elektryfikację

Pierwotnie ani samorząd regionalny, ani Ministerstwo Infrastruktury nie planowały finansować tam przewozów. Obie instytucje zamierzały czekać na otwarcie całego przebudowywanego fragmentu linii nr 38, a nawet na finalizację jego elektryfikacji. Ruch pasażerski zostałby wówczas przywrócony dopiero w przyszłym roku, i to jeśli roboty torowe i sieciowe byłyby prowadzone zgodnie z aktualnym, zmodyfikowanym harmonogramem.

Ostatecznie jednak MI zleciło spółce PKP Intercity obsługę jednej pary połączeń sezonowych z Giżycka do Krakowa. Województwo zamówiło zaś w Polregio trzy pary pociągów z Ełku do Giżycka, zachowując jednocześnie funkcjonujące już wcześniej pięć par autobusowych połączeń zastępczych w dłuższej relacji Korsze – Giżycko – Ełk. Nie było natomiast pewne, czy taka oferta zostanie utrzymana również po wakacjach.

Ryzyko zawieszenia przewozów w październiku

Wiemy już, że ostatecznie kolej pasażerska nie zniknie z Giżycka wraz z końcem sierpnia. – Uwzględniając zainteresowanie podróżnych uruchomionymi 18 czerwca połączeniami, podjęliśmy decyzję o przedłużeniu ich realizacji – potwierdza Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Póki co region zagwarantował finansowanie kursów na okres tzw. czwartej korekty rocznego rozkładu jazdy, a więc od 31 sierpnia do 25 października.

Czy połączenia będą obsługiwane również w listopadzie i grudniu? – Po analizie potoków na przełomie września i października nie wykluczamy przedłużenia realizacji kursów do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2024/2025 – informuje jedynie UMWWM. Rozkład ten obejmuje okres do połowy grudnia tego roku. Na razie nie jest więc przesądzone, czy zmodernizowana trasa pozostanie w ciągłej eksploatacji.

Chłodniejsze lato negatywnie wpływa na frekwencję?

Urząd podkreśla, że zgodnie z danymi przekazywanymi mu przez operatora, spółkę Polregio, zainteresowanie pociągami do Giżycka stale rośnie. – Są połączenia, na których frekwencja nie jest na razie zadowalająca – przyznaje organizator. Z innych kursów korzysta jednak nawet ponad 100 osób. Liczba podróżnych jest bowiem zróżnicowana w zależności od pory i dnia tygodnia.

Służby prasowe marszałka oceniają, że dynamika wzrostu frekwencji mogłaby być większa. Na umiarkowane wyniki wpływ w optyce samorządu ma m.in. kilkuletnia przerwa w ruchu w okresie modernizacji. Obecnie nie ma też podróżnych dojeżdżających do szkół czy na uczelnie. Choć Giżycko to znany ośrodek turystyczny, UMWWM wskazuje, że pogoda w tegoroczne lato jest stosunkowo mało atrakcyjna.

Będzie czwarta para kursów

Co ciekawe, po wakacjach liczba połączeń regionalnych docierających do kurortu się zwiększy. – W relacji Ełk – Giżycko będą kursowały cztery pary pociągów – zapowiada urząd marszałkowski. Dziś są ich trzy. Pierwszy dzień z dodatkowymi kursami przypadnie na 31 sierpnia. Zachowane zostanie też pięć par zastępczych połączeń autobusowych. Ich liczba ma nie zmienić się przynajmniej do połowy grudnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?

Infrastruktura

Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?

Kasper Fiszer 27 lipca 2025

Podlaskie zapowiada zakup taboru spalinowego

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?

Infrastruktura

Linia z Olsztyna do Szczytna ze zbyt małą przepustowością?

Kasper Fiszer 27 lipca 2025

Podlaskie zapowiada zakup taboru spalinowego

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5